Toimitilan vuokraus Pirkanmaalla – opas yrityksille

Mitä kannattaa huomioida, kun etsit toimitilaa Tampereen alueelta tai muualta Pirkanmaalta? Kuinka toimitilan vuokrausprosessi etenee vaiheittain?

Kokosimme muistilistan, joka auttaa sinua huomioimaan tärkeimmät asiat toimitilan etsintä- ja vuokrausprosessissa. Jos haluat säästää aikaasi, tutustu yrityksille tarjoamaamme maksuttomaan toimitilakartoitukseen.

Toimitilan etsijän muistilista

1. Määrittele tarpeesi

Aloita tarpeidesi ja tavoitteidesi määrittelystä. Kun tiedät mitä etsit, tunnistat helpommin oikeat vaihtoehdot.

  • Tilatyyppi ja lisätarpeet
    Toimistotila, liiketila, varasto vai tuotantotila? Mitä tilan tulisi tarkemmin sisältää – esim. neuvotteluhuone,  hiljaiset tilaosiot, edustava aula, wc-tilat, keittiö ja taukotilat? Tilojen yhdistettävyys ja jaettavuus?
  • Koko
    Kuinka monta neliötä tarvitset?
  • Sisustus ja varustelu
    Valaistus ja värimaailma? Melutaso, akustiikka ja äänieristys? IT-infra, sähköpisteet ja verkkoyhteys?
  • Sijainti
    Tampereen keskusta, Lielahti, Hervanta, Pirkkala vai Nokia? Mikä alue Pirkanmaalla palvelee parhaiten asiakkaitasi ja henkilöstöäsi?
  • Budjetti
    Mikä on järkevä kuukausivuokra? Muista huomioida myös ylläpito- ja käyttökustannukset.
  • Tulevaisuus
    Onko näkyvissä tarvetta muokata tiloja myöhemmin esimerkiksi toimintanne kasvaessa?

Vinkki: Tee lista “pakollisista” ja “toivottavista” ominaisuuksista. Näin pystyt vertailemaan kohteiden ominaisuudet helposti ja objektiivisesti.

2. Tilan etsiminen – huomioi myös ”hiljainen tarjonta”

Kaikki toimitilat eivät ole näkyvillä julkisessa markkinassa. Etenkin toimitilasektorilla monet tilat vuokrataan hiljaisesti – suoraan verkostojen kautta, ennen kuin ne päätyvät nettiin.

Paikallisella toimitiloihin erikoistuneella välittäjällä on laaja alueellinen tuntemus ja suorat yhteydet kiinteistönomistajiin, jolloin saat tiedon myös piilossa olevista toimitiloista Pirkanmaalla.

Kokenut välittäjä osaa ehdottaa ratkaisuja, kuten:

  • toimisto- ja varastotilan yhdistelmiä
  • muokattavia tiloja eri käyttötarkoituksiin
  • sijainteja, joissa näkyvyys, saavutettavuus ja hinta ovat parhaassa tasapainossa.

Yhteistyö osaavan ammattilaisen kanssa säästää aikaasi ja auttaa löytämään parhaiten sopivan tarpeeseesi.

3. Tutustumiskäynnin tärkeimmät asiat

Kun sopivia vaihtoehtoja löytyy, on tilakatselmuksen aika. Edellä läpikäyty tarvelistaus auttaa asiassa.

Kiinnitä huomioita erityisesti:

  • Tilan kuntoon ja muunneltavuuteen
  • Teknisiin ominaisuuksiin: ilmanvaihto, valaistus, verkkoyhteydet, jäähdytys
  • Saavutettavuuteen ja pysäköintiin
  • Brändinne ja toimintanne tukeen: sopiiko tila paitsi käytännön tarpeisiin, myös yrityksenne imagoon?
  • Vuorokaudenaikojen vaikutukseen: esimerkiksi liikenne ja pysäköintimahdollisuudet voivat vaihdella huomattavasti eri vuorokaudenaikoina.
  • Turvallisen vuokrasopimuksen tekemiseen
    Kun sopiva tila on löytynyt, seuraava askel on vuokrasopimuksen neuvottelu. Huolellinen sopimuksen läpikäynti varmistaa, ettei tule yllätyksiä myöhemmin. Sopimusneuvottelussa toimitilavälitykseen erikoistuneesta ammattilaisesta voi olla suuri apu.

Tarkista myös seuraavat kustannuksiin liittyvät asiat:

  • Vuokra ja sen tarkistusperusteet (esim. elinkustannusindeksi)
  • Vuokra-aika sekä jatko- ja irtisanomisoptiot
  • Vakuus ja mahdolliset takuut
  • Kuka vastaa tilamuutoksista ja niiden kustannuksista?
  • Hoitokulujen ja ylläpidon vastuunjako.

4. Muutto ja käyttöönotto

Kun sopimus on allekirjoitettu, on aika valmistautua muuttoon ja tilojen käyttöönottoon. Jotta tila on käyttövalmis aikataulussa, muista suunnitella ajoissa:

  • muuttopäivän käytännön järjestelyt
  • sähkösopimukset, tietoliikenne ja siivouspalvelut
  • mahdolliset tilamuutokset tai kalusteasennukset.

Toimitilan vuokrausprosessi ja tärkeimmät asiat pähkinänkuoressa

  • Määrittele toimitilatarpeesi ja tilojen vertailukriteerit
  • Tilan etsiminen: huomioi myös hiljaisen vuokrauksen mahdollisuudet
  • Tutustumiskäynti: muistilista tärkeimmistä tarkistettavista asioista on hyödyllinen
  • Vuokrasopimuksen neuvottelu: vuokra, vakuus, sopimusmuutoskäytäntö, vastuut ylläpito- ja muutoskustannuksissa
  • Muutto: toimenpiteet, jotta yrityksesi toiminta voi jatkua uusissa tiloissa saumattomasti ja heti

Miksi valita paikallinen toimitilavälittäjä Tampereelta?

Toimitilamarkkina muuttuu jatkuvasti – etenkin Tampereen seudulla, jossa uusia toimitiloja rakennetaan ja vanhoja muokataan jatkuvasti eri käyttötarkoituksiin.

Paikallinen toimitiloihin erikoistunut välittäjä tuntee alueen kehityksen, hintatason ja tulevat vapautuvat kohteet. Hän auttaa sinua:

  • löytämään parhaiten sopivat toimitilat myös markkinoiden ulkopuolelta
  • vertailemaan kohteita kustannusten ja sijainnin näkökulmista
  • neuvottelemaan sinulle edullisen ja joustavan vuokrasopimuksen
  • säästämään aikaa ja välttämään turhia riskejä.

Tarvitsetko toimitilan Tampereelta tai muualta Pirkanmaalta?

Me Glikissä autamme yritystäsi löytämään juuri tarpeisiinne sopivan toimistotilan, liiketilan, tuotantotilan tai varastotilan Tampereelta tai muulta Pirkanmaalta.

Ota yhteyttä – kartoitetaan yhdessä vaihtoehdot ja löydetään yrityksesi menestystä tukeva toimitila.

Tutustu maksuttomaan toimitilakartoitukseemme tai ota yhteyttä suoraan Jaska Alataloon.

Pyydä lisätietoa

Jaska Alatalo

Jaska Alatalo

Myyntipäällikkö, toimitilat

LKV, Kaupanvahvistaja


050 3439 244

jaska.alatalo@glik.fi

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Glik käsittelee tietojasi GLIK LKV:n Tietosuojakäytännön mukaisesti.